영혼의 요양소

광고계 레전드 레오버넷의 100가지 명언! 본문

애증의 광고

광고계 레전드 레오버넷의 100가지 명언!

온화수 2013. 6. 28. 15:53



1. 하늘의 별을 잡기 위해 손을 뻗으십시오. 어쩌면 단 한 개의 별도 잡지 못할 수 있겠지요. 하지만 결코 땅의 진흙을 움켜잡는 일도 없을 것입니다. 

When you reach for the stars you may not quite get one, but you won't come up with a handful of mud either.

2. 실수하지 않겠다고 다짐하는 것은 쉬운 일입니다. 아이디어를 내지 않겠다고 다짐하면 되니까요.
To swear off making mistake is very easy. All you have to do is swear off having ideas.

3. 겸손함을 잃어버리면, 판단력도 흐려집니다. 지나친 자기도취는 우리 자신을 발전시키는데 장애물이 될 수 있습니다.
Lost of humility can wreck our judgment. Smug complacency can put a roadblock in front of our progress.

4. 아무리 성공한 광고도 영원할 수는 없습니다.
There is no such thing as permanent advertising success.

5. 만족감이란, 매일매일 스스로의 몫을 다 했을 때 찾아오는 느낌이라고 생각합니다.
Personal satisfaction, I believe, must come in a day-to-day feeling that one has earned his or her pay.

6. 어느 정도의 혼란과 자기 비판, 코가 깨질 정도의 싸움. 짜증과 노골적인 비방, 적당한 헐뜯음 없이 훌륭한 광고가 탄생되는 것을 나는 본 적이 없습니다.
Rarely have I seen any really great advertising created without a certain amount of confusion, throw-aways, bent noses, irritation and downright cursedness.

7. 재미는 있으나 제품이 안 팔리는 광고는 무용지물입니다. 그러나 제품만 팔리고 재미없는 광고는 소비자의 비위를 상하게 만듭니다.
Fun without sell gets nowhere but sell without fun tends to become obnoxious.

8. 비즈니스의 유일한 목적이 서비스를 제공하는 것이라면, 광고의 유일한 목적은 그 서비스가 무엇인지를 설명하는 것입니다.
The sole purpose of business is service. The sole purpose of advertising is explaining the service which business renders.

9. 우리 회사는 결코 고리타분하지 않습니다. 이것이 바로 우리를 움직이게 만드는 아주 중요한 부분입니다.
One thing this company has never been is stuffy. And this is a valuable thing not to have been and is very much a part of what make us tick.

10. 단순하게 이야기 하세요. 평범한 것들에 대해 이야기 하세요. 단, 그 평범한 것들을 평범하지 않은 방법으로 이야기 하세요.

Keep it simple. Let's do the obvious thing-the common thing-but let's do it uncommonly well.



11. 우리 앞에 놓여진 가장 두려운 가능성은 아집과 손잡는 것입니다. 남의 말을 듣지 않고 독불장군처럼 굴면 스스로를 파멸될 수 있습니다.
The most fearful possibility That lies ahead is that we might contract ‘fatheadism’-fat between the ears can destroy us.

12. 우리는 소비자가 “야, 죽이는 광고군”이라고 말하는 대신, “야, 죽이는 제품이군”이라고 말하는 것을 듣고 싶습니다.
We want consumers to say 'That's a hell of a product' instead of 'That's a hell of an ad'

13.광고를 구상(생각)할 땐 판매를 구상(생각)하십시오.
Plan the sale when you Plan the ad.

14. 도덕적인 문제가 아니더라도, 진실하지 못한 광고는 아무런 도움이 되지 못합니다.
Regardless of the moral issue, dishonesty in advertising has proved very unprofitable.

15. 스스로 소비자의 입장이 될 수 없다면, 당신은 광고계를 떠나야 할 사람입니다.
If you can't turn yourself into your customer, you probably shouldn't be in the ad writing business at all.

16. 만약 당신이 “시카고에선 좋은 광고를 만들 수 없어”라고 말한다면, 어딜 간들 좋은 광고를 만들 수 있을까요?
If you can't make a good ad in Chicago, you can't make one anywhere.

17. 진짜 능력있는 크리에이터는 자기 직업을 단순히 한 편의 광고나 하나의 캠페인을 만드는 일에 국한시키지 않습니다. 제품 판매에 관한 여러가지 요소들에 대해 두루두루 명확한 이해를 가지고 접근 합니다.
The competent creative man does not approach his job solely in terms of making an advertisement, or a series of advertisements. He must approach it with a clear understanding of what other factors are involved in the sale of the product.

18. 장차 무슨 일이 일어날지 아무도 모르는 세상에서 낭패를 보지 않는 유일한 방법은 무조건 열심히 일하는 것 뿐 입니다.
In a world where nobody seems to know what’s going to happen next, the only thing to do to keep from going completely nuts from frustration is plain old-fashioned work.

19. 삶의 모든 면에 대한 다양한 ‘호기심’이야말로 뛰어난 크리에이티브의 은밀한 비법입니다.
Curiosity about life in all of its aspects, I think, is still the secret of great creative people.

20. 우리의 존재 이유는 아이디어를 통해 광고주의 판매 효율성과 명성을 높이는 것입니다.
Our real purpose in life is that of improving the sales effectiveness and reputation of our clients through ideas.



21. 우리가 찾으려고 충분히 노력만 한다면, 무엇이든 향상시킬 수 있는 별천지가 우리를 기다릴 것입니다.
There is a paradise of improvenment awaiting us if we search hard enough for it.

22. 당장은 인기를 얻지 못하더라도, 맞는 컨셉과 근거를 고집하는 것이 쉽고 빠르게 광고주와 타협하는 것 보다 가치 있다는 것을 배웠습니다.
I have learned that it pays to fight for concepts and causes that may appear unpopular at the moment, rather than following the course of quick and easy agreement.

23. 분명한 것은 그 회사에 몸 담고 있는 직원들의 성장 없인 회사 자체의 성장도 없다는 거죠.
It is apparent that the company can't be any better or bigger than the growth of people in it.

24. 광고 대행사의 비즈니스는 매일매일 지속적으로 사람들과 커뮤니케이션 하는 것입니다. 커뮤니케이션 없이는 존재 이유가 없습니다.
In this agency business we are people talking to people, and that's what we should keep running through our fingers.

25. 상품이 잘 팔리도록 광고를 만듭시다. 그러나 광고가 지닌 사회적 책임 또한 잊지 맙시다.
Let's gear our advertising to sell our goods, but let’s recognize also that dvertising has abroad social responsibility.

26. 만약 당신이 창의력과 상상력, 궁금증과 호기심으로 가득찬 사람이 아니라면 광고계에서 멀리 떨어져 지낼 것을 강력 추천합니다.
If you're not fertile and imaginative and full of wonder and curiosity. I urge you to stay away from advertising.

27. 이익을 추구하는 데만 급급하여 기업 윤리관의 모서리를 깎아 날을 무디게 만들 때, 자만심이 자리 잡게 됩니다.
'Too-bigness' has set in when the hot pursuit of profits cuts corners on old-fashioned ethics.

28. 진정한 크리에이터는 그럴듯한 말 보다 진심에 더 흥미를 가지며, 소비자들을 ‘와우’하고 놀라게 만들기 보다 소리없이 소비자들을 변화시키는 것에서 더 큰 만족을 얻습니다.
A really good creative person is more interested in earnestness than in glibness and takes more satisfaction out of converting people than in ‘wowing’ them.

29.좋은 아이디어 하나만 있어도 얼마든지 살아남을 수 있고 얼마든지 변영할 수 있습니다.
Ideas alone enable a man to survive and flourish.

30. 무엇이 옳은 것인가를 뼈저리게 느끼고 그것을 계속 실천할 때에, ‘타협의 덫’을 피하여 부패하지 않은 사람으로 남게 됩니다.
When a man knows deep in his bones what is right, and keeps acting on it, he avoids the trap of compromise- he remains incorruptible.



31. 직원들이 주장하고, 반대의견을 내고, 과감하게 도전하고, 독창적이기를 두려워하게 만드는 회사는 스스로 무덤을 파는 것입니다.
A company in which anyone is afraid to speak up, to differ, to be daring and original, is closing the coffin door on itself.

32.성공으로 인해 생겨나는 자만심에 스스로 야유를 보내는 일이야말로 성공의 여러 가지 즐거움 중 커다란 즐거움이라고 생각합니다.
Half the pleasure of getting big, A think, is to thumb your nose at the indignity of getting dignified.

33. 대행사의 논리를 고집하기 보다는 그 논리를 발전시키는데 더 시간을 쓰는 대행사로 알려지도록 합시다.
Let’s continue to be known as an agency which spends more time trying to improve its theories rather Than to defend them.

34. 문제점들에 대한 종합적인 해결책은 각자의 인간성과 각자의 노력에서부터 시작됩니다.
Collective solutions to problems start with individual human beings and individual efforts.

35. 성장하는 과정에서 느껴지는 고통은 견딜 수 없이 힘듭니다. 그러나 움츠러들거나 정체될 때 느껴지는 고통에 비하면 아무 것도 아닙니다.
Growing pains sometimes may seem unbearable, but believe me they are nothing compared with the pain of shrinking or the pain of standing still.

36. 광고란, 사람들에게 ‘이런 물건 팝니다’ ‘이 물건은 여러분에게 이런 만족을 드립니다’ ‘이렇게 구입하십시오’ 라고 말하는 것입니다.
Advertising says to people, ‘Here’s what we’ve got. Here’s what it will do for you. Here’s how to get it.

37. 광고 대행사의 업무는 아주 따듯하고, 아주 인간적인 것들입니다. 사람들이 원하는 것, 필요로 하는 것, 꿈과 희망을 다루는 일입니다. 그러니까 광고는 컨베이어 밸트에서 물건을 조립하듯이 만들어질 수 없는 겁니다.
The work of an advertising agency is warmly and immediately human. It deals with human needs, wants, dreams and hopes. Its ‘product’ cannot be turned out an assembly line.

38. 퀄리티가 좋지는 않겠지만, 어떤 멍청이라도 광고를 만들 수는 있지요. 다만 그 멍청이가 좋은 광고에 손 대지 못하도록 하는 것은 진짜 천재만이 할 수 있는 일입니다.
I have learned that any fool can write a bad ad, but that it takes a real genius to
keep his hands off a good one.

39. 좋은 광고는 소비자에게 단지 정보를 전달하는 것에 그치지 않습니다. 소비자의 마인드에 브랜드에 대한 열망과 믿음을 심어줍니다.
Good advertising does not just circulate information. It penetrates the public mind with desires and belief.

40. 제작회의에서 뭐 하나라도 건지는 게 있으려면, 모든 참석자가 빠짐없이 제품에 대한 기본적인 지식을 갖추고 있어야 하고 아무리 무모한 아이디어라도 흥미를 보이고 존중해주어야 합니다.
The only creative conference worth a damn is one in which everybody in the room starts from the same base of fact, a consuming appetite for ideas no matter how wild they may first appear, and a humble respect for them.



41. 좋은 광고주 없이 좋은 광고를 만들 수 없고, 좋은 광고 없이 좋은 광고주를 유지할 수 없습니다. 이 세상에 자기가 이해할 수 없고, 자기 취향에 맞지 않는 광고를 살 광고주는 단 한명도 없습니다.
I have learned that you can’t have good advertising without a good client, that you can’t keep a good client without good advertising, and no client will ever buy better advertising than he understands or has an appetite for.

42. 당신의 주장을 뒷받침 할 논리와 스스로의 확신만 있다면, 아이디어를 위한 싸움에서 지는 일은 좀처럼 없을 것입니다.
If you have the facts on your side and honest conviction in your heart, you rarely lose by fighting for your idea all the way.

43. 당신에게 기회가 찾아왔을 때, 선택의 기로에 서 있다는 것을 알아채지 못해 오는 기회마다 족족 놓치고 있지는 않으세요?
Are you blowing opportunity after opportunity because you can't recognize a crossroad when you come to it?

44. 광고대행사의 일이란, 아이디어를 만들어내는 것입니다. 그리고 아이디어는 마음이 척척 맞는 협조적인 분위기 속에서 더 발전하고 더 풍성하게 꽃을 피웁니다.
Our business is ideas. They grow and flourish best in an atmosphere of congenial collaboration.

45. 비즈니스 규모에 대한 관심을 줄이십시오. 우리 비즈니스의 심장은 물리적이고 재정적인 껍질 속에 숨겨진 가치관, 열정, 정신과 같은 것들입니다. 그 심장이 제대로 뛰고 있는지, 심장박동에 이상이 없는지, 그것에 더 관심을 기울이십시오.
It seems to us there should be less concern about the dimensions of a business. And considerably more concern about its heartbeat-the values, zest and spirit behind its physical and financial facade.

46. 크리에이터를 뽑을 때, 내가 가장 주목하는 사람은 삶에 대한 순수한 호기심을 가진 사람입니다.
In looking for creative people, I am always most interested in those who have an almost naive curiosity about life.

47. 내 생각엔 광고를 통해 성취해야 할 가장 중요한 것은 브랜드에 대한 소비자들의 믿음입니다. 그리고 제품 그 자체 보다 더 믿을 수 있는 것은 없습니다.
The greatest thing to be achieved in advertising, in my opinion, is believability, and nothing is more believable than the product itself.

48. 시장을 차지하기 전에, 먼저 소비자의 마음을 차지하십시오.
Before you can have a share of market, you must have a share of mind

49.소비자들은 자신이 무엇을 원하는지 그들 자신도 모릅니다. 어떤 상품이 (혹은 어떤 광고가) 만들어져서 그들의 눈 앞에 놓여지기 까지는요. 만약 소비자 조사 결과를 맹신했다면, TV, 비행기, 자동차, 바퀴와 같은 훌륭한 것들이 세상에 태어날 수 없었을 겁니다.
The public does not know what it wants, and there is no sure way of finding out until the idea is exposed under normal conditions of sale. If people could tell you in advance what they want, there would never have been a wheel, a lever, much less an automobile, an airplane or a TV set.

50. 아무리 잘 만들어진 광고도 집행되지 못하면 제품을 팔 수 없습니다.
A good ad which is not run never produces sales.



51. 너무나 많은 광고들이 소비자들의 수준을 뛰어넘으려고 노력하지 않아서 인식조차 못 된 채로 사라지고 있습니다.
Too many ads that try not to go over the reader's head end up beneath his notice.

52. 좋은 광고 카피 한줄을 쓰는 것 보다 좋은 광고에 대해 연설문을 쓰는 것이 차라리 쉽다는 것을 깨달았습니다. I have learned that it is far easier to write a speech about good advertising than it is to write a good ad.

53. 나는 광고 플래닝을 할 때, 우리가 아직 한번도 본 적 없는 위대한 크리에이티브의
언저리를 맴도는 그 신선한 모험을 즐깁니다. 우리가 만약 fact들로 적절히 무장되어 있다면 그 위대한 크리에이티브 속으로 들어갈 준비가 좀 더 된 셈이죠.
In all of our planning I like to feel that we adventurously live on the fringe of the Great Creative Unknown, but if we are properly armed with facts we are always better prepared to enter it.

54. 역사상 영원히 사라지지 않는 이름이 있다면 오직 하나, 그 이름은 아담입니다.
In my opinion, there has been only one indispensable man in the history of the world. His name was Adam.

55. 나는 우리 회사를 ‘맨발로 뛰는 대행사’라고 말하겠습니다. 항상 타인의 신발 속에 발을 넣어 보려고(타인의 입장에서 생각하려고) 노력하는 회사 말입니다. 목장을 관광하듯 눈으로만 구경하는 것이 아니라, 그 속에 직접 들어가 땀을 흘리는 그런 회사 말입니다.
I like to look on our own shop as kind of a barefoot agency which is mentally always trying to put itself into other people’s shoes-a working ranch rather than a dude ranch.

56. 우리는 광고주 숫자를 늘리는데 몰두하기 보다는, 광고주 하나하나의 규모를 키우면서 성장했습니다.
We built our business not so much by getting accounts as building them.

57. TV 광고건 지면 광고건 간에, 좋은 광고 카피는 애교가 넘치고 듣는 이를 혹하게 만드는 간결함이 있어야 합니다. 뽐내지 않아야 합니다. 겸손해야 합니다.
As I have observed it, great advertising writing, either in print or TV, is always deceptively and disarmingly simple. It has the common touch without being or sounding patronizing.

58. 광고에서 제일 위험한 것은 사람들을 혼동시키는 것이 아니라,
죽도록 따분하게 만드는 것입니다.
I am one who believes that one of the greatest dangers of advertising is not that of misleading people, but that of boring them to death.

59. 광고에서 눈에 띄는 독창성의 비밀은 보고 듣고 못했던 특이한 말이나 그림을
만들어내는 것이 아니라, 친숙한 단어와 그림들을 새롭게 조합해내는 것입니다.
The secret of all effective originality in advertising is not the creation of new and tricky words and pictures, but one of putting familiar words and pictures into new relationships.

60. 광고대행사가 더 좋은 광고를 만들거나 광고주에게 더 좋은 서비스를 제공하는 것 보다 돈 세는 일에 더 급급한다면, 머지 않아 빈털털리가 되어 돈 셀 없어지게 될 것입니다.
In this business when you start putting the emphasis on counting money rather than getting out better ads and otherwise giving your clients better services, you soon learn that there is very little money to count.



61. 세상에서 가장 좋은 절약은 시간을 적절히, 효율적으로 사용하는 것입니다. 이것은 기업의 질적인 지출과 이윤에 직접적인 영향을 끼칩니다.
The greatest saving of all is better utilization of our time. This directly affects practically every phase of the business in terms of expense and profits.

62. 문제 있는 광고주란 없습니다. 다만 광고주와 연계된 문제들이 있을 뿐이죠.
문제들을 해결하기 위해 악악거리고 싸우먼서 필요 이상으로 시간과 정신적 에너지를 낭비하지 말고,
긍정적인 태도로 해결하십시오.
I have always taken the attitude that no account is a ‘problem account’ but that all accounts have important problems attached to them-that you can waste more time and burn up more nervous energy by fighting a problem than by taking a positive attitude and solving it.

63. 사람들과 함께 일하고 생활하면서 내가 배운 것은‘일부러 실수를 저지르는 사람은 없다’는 단순한 진리입니다. 그러므로 실수한 사람을 처참하게 만들기 보다는 그 실수를 바로잡아 주는 쪽으로 전념하십시오. 그가 정상적인 사람이라면, 당신이 나무라지 않더라도 자기가 저지른 실수 자체만으로도 최악을 맛보고 있을 테니까요.
In learning to work and live with people, the most important thing I am coming to understand is the simple truth that ‘no one makes mistakes on purpose.’ Knowing this should allow us to concentrate on correcting the mistake rather than making life miserable for the mistake maker. If he is the right sort, nothing you can say or do to him will make him feel any worse about the mistake than he does already.

64. 훌륭한 광고를 만들어 크고 유명한 대행사가 된다 하더라도, 목표는 여전히 훌륭한 광고를 만드는 것으로 남아 있겠지요.
Agencies that create great advertising may become big agencies, but their goal remains the creation of great advertising.

65. 단순하게 만드십시오. 기억에 남도록 만드십시오. 시선을 잡도록 만드십시오. 그리고 읽지 않고는 못 배기도록 만드십시오.
Make it simple. Make it memorable. Make it inviting to look at. Make it fun to read.

66. 크리에이티브한 아이디어는 즐거움을 추구하는 마음에서 가장 많이 넘쳐납니다. 재미로 비즈니스를 하는 사람은 없지만 비즈니스를 꼭 재미없게 할 이유도 없습니다.
Creative ideas flourish best in a shop which preserves some spirit of fun. Nobody is in business for fun, but that does not mean there cannot be fun in business.

67. 우리 회사 정도 규모의 회사를 잘 운영하기 위해서는 분명 부서를 잘 나눠야 합니다. 그러나 이것이 편 가르기를 해야 한다는 의미는 아닙니다.
In operating a business of our size, it is obvious that we have to be well departmentalized. This does not mean, however, that we have to be channelized.

68. 조직의 제일 큰 문제는 사람입니다. 혼자 튀는 것을 어떻게 막느냐가 관건이죠
The biggest problem of all, as I see it, is a human one-how to keep from acting big.

69.하늘의 별을 딴다는 것... 다소 철없고 천진난만하게 들릴지 모르지만, 그런 종류의 순진함이 세상에 더 도움이 된다고 나는 믿습니다.
‘Reaching for the Stars’ may sound a little naive, but it is a thought in which I passionately believe; and maybe the world could use a little more naivete of that kind.

70. 별을 따고자 하는 이러한 정신이 우리로 하여금 밤 세워 일하게 하고, 어딜 가든지 아이디어를 생각하게 하고, 더 좋은 제작물을 만들기 위해 스스로 만든 것을 쓰레기통에 버리게도 합니다.
It is this spirit (Reaching for the Stars) which I think has made many of us work long hours, which makes us carry the thought of our work with us wherever we go, which makes us lay aside good work for better work.



71. 광고란, 흥분되는 그 무엇입니다. 즐기는 그 무엇이며, 보람있는 그 무엇이며, 의미있는 그 무엇이고, 존중할 만한 그 무엇입니다. 그리고 가장 중요한 것은 신중하고 바르게 해야하는 그 무엇입니다.
I have always felt that advertising could be something to get excited about. To take pleasure in. To regard as worthwhile, meaningful, respectable. Something to do thoughtfully and well.

72. 소비자를 속여먹을 수 있고 맘대로 주무를 수 있다고 생각하는 사람이 있다면, 그것은 소비자를 잘못 본 것이고, 소비자를 과소평가한 것입니다. 그런 사람은 결코 좋은 광고를 만들지 못합니다.
Anyone who thinks that people can be fooled or pushed around has an inaccurate and pretty low estimate of people-and he won’t do very well in advertising.

73. 나는 모든 사람의 말에 귀를 기울이고 메모합니다. 세일즈맨의 말은 특히 더 그렇습니다. 왜냐하면 세일즈맨들은 늘 소비자들 가까이서 지내기 때문입니다.
I listen to everybody and take notes. Particularly salesmen. They get close to people.

74. 우리 회사를 유기적인 조직으로 만드는 데 있어 중요한 것은 반대자나 아웃사이더, 순응하지 않는 자들을 제외시키지 않는 것입니다.
It’s important in building our organizational machines not to exclude the dissenter, the ‘Outsider,’ the non-conformist.

75. 당신이 누군가에게 효과적으로 제안하기 위해서는 그 전에 먼저 그와 친구가 되어야 합니다. 이것은 너무나 자명한 일입니다.
It seems axiomatic that you have to make a friend before you can effectively make him a proposition.

76. 당신이 값싼 잡고기 소시지에 대해 카피를 쓰고 있다면, 그것을 최고급 안심 스테이크처럼 보이려고 노력하지 마십시오. 그것이야말로 최악의 소시지가 될 테니까요. 그냥 “열나게 좋은 소시지”라고 쓰십시오.
If you are writing about baloney, don’t try to make it Cornish hen, because that is the worst kind of baloney there is. Just make it darned good baloney.

77. 우리의 일용할 양식의 재료는 ‘단어(말)’입니다. 단어(말)는 아이디어를 표현해내는 데 있어, 살을 붙이고 정신을 불어넣는 도구입니다.
The grist for our mill is still words. Word’s as they put the sock and soul into the expression of ideas.

78. 원칙을 무시한 편법들을 단호하게 물리치십시오. 참이냐, 거짓이냐에 상관없이 그것은 속임수입니다.
Take a firm stand against putting expediency above principle; bluff ahead of facts.

79. 오늘날 같은 광고의 홍수 시대엔 광고 아이디어가 소비자 ‘관여도’나 ‘관련성’을 갖는 것도 물론 중요하지만, 그 아이디어를 소비자에게 잘 알리고 믿도록 만들지 못한다면 아무 것도 할 수 없습니다.
A good basic selling idea, involvement and relevancy, of course, are as important as ever, but in the advertising din of today, unless you make yourself noticed and believed, you ain’t got nothing.’

80. ‘높은 안목’과 ‘철저한 도덕심’ 그리고 ‘공익적 책임의식’과 ‘높은 사람으로부터 압력을 받지 않는 것’ 등은 분명 가치가 있는 것들입니다.
These things pay off-good taste, a high standard of ethics, an attitude of public responsibility and low pressure.




81. 내가 경고하고 싶은 단 한가지는 ‘성장’과 ‘성실함’은 절대로 절충될 수 없다는 것입니다. 성실함이야말로 우리 대행사의 핵심이자 원동력이라 생각합니다.
My only warning is that growth never compromises integrity, and I regard integrity as the heart and driving force of this agency.

82. 건설적인 불만족...! 저는 광고가 아무리 만족스럽더라도, 일부러 한번 더 의심해봅니다.
I have learned to practice what I call 'constructive dissatisfaction.’

83. 뛰어난 광고 한 편이야말로 세상에서 가장 아름다운 것 중에 하나라고 생각합니다.
I regard a great ad as the most beautiful thing in the world.

84. 리얼리티가 살아있는 아이디어는 그 자체로서 파워와 생명력을 지닙니다.
A real idea has a power of its own and life of its own.

85. 야생 고양이가 발톱을 세우고 매달리듯 우리가 결사적으로 매달려야 할 것은 돈이나 이해타산이 아니라, 개개인의 거짓없는 믿음과 신성한 명예라고 생각합니다.
Cling like wildcats to the only realities we can swear we have hold of-our own sacred and individual integrities.

86. 당신의 일에 푹 빠지십시오. 죽도록 일하고, 사랑하고, 명성을 쌓으십시오. 그리고 무엇보다 당신의 직감을 믿으십시오.

87. 내가 누린 성공이 무엇이건 간에, 그것은 광고주와 내 일에 대한 스스로의 책임감, 완벽을 추구하는 열정과 상당한 자기 희생, 그리고 대충 생각하고 대충 일하는 것을 용납하지 않았던 나의 성격 덕분입니다.

88. 좋은 광고란‘말과 그림의 행복한 결혼’이지, 그 둘 사이의 힘겨루기가 아닙니다.
Good advertising is a happy wedding of words and pictures, not a contest between them.

89. 뛰어난 크리에이티브는 성공한 대행사의 중심축입니다. 과거에도 그랬고, 현재도 그렇고, 미래에도 변함없이 그렇습니다.
I believe that superior creative work always has been, is, and always will be the hub of the wheel in any successful agency.

90. 나는 글과 그림에 있어 ‘장인정신’을 가진 사람을 찾습니다. 즉 좋은 크리에이티브를 쌓는 일에 대해 완벽한 이해와 숙련된 기술을 지닌 사람이죠. 그는 별돌 한 장을 옮길 때에도 뚜럿한 목적이 있는 그런 사람입니다.
I look for craftsmen in words and pictures who so completely understand good creative masonry and are so skilled in it, that when they lay a brick out of place they do it on purpose.



91. 광고는 독주회가 아닙니다. 광고는 마케팅이라는 지휘자 아래, 역할이 분담된 이런저런 활동들과 앙상블을 이뤄야 하는 멤버 중에 하나입니다. 좋은 결과를 얻으려면 반드시 다른 멤버들과 조화를 이뤄야 합니다.
…In its performance, advertising is not a soloist. It is a member of an ensemble of all those activities that can be classified under the general head of marketing, and it must do its part in harmony with them if the end result is to be good.

92. 광고주에 대한 인간적인 서비스의 기초는 서로에 대한 확신과 존중입니다. 시작부터 이런 것이 없다면, 광고주는 결국엔 실망감과 상실감을 표출하게 될 것입니다.
The only sound basis of a personal service relationship is mutual confidence and respect. Unless that exists at the start, the account will eventually represent loss and disappointment.

93. 의견충돌은 불꽃을 일으키고, 그 불꽃은 훌륭한 크리에이티브에 불을 당기는 시작이 됩니다.
Frction makes sparks and sparks start great creative conflagrations.

94. 약속은 지켜져야 하고, 마감 시간은 맞춰져야 하고, 계약은 존중되어야 합니다. 단순히 도덕률이기 때문이 아닙니다. 우리가 그렇게 하느냐, 못 하느냐에 따라 우리의 모습이 정해지기 때문입니다. 우리의 캐릭터란, 한마디로 우리가 하는 행동들의 종합입니다.
Promises must be kept, deadlines met, commitments honored; not just for the sake of old-fashioned morality, but because we become what we do (or fail to do), and character is simply the sum of our performances.

95. 소비자들이 원치 않거나 욕구 자체가 없는 제품에 대해, 광고로 마술을 부릴 순 없습니다. 하지만 노련한 광고인은 이전에는 몰랐던 상품가치를 보여주어 사람들로 하여금 새롭게 그 제품을 찾도록 만듭니다.
Advertising cannot perform magic for an unwanted or undesirable product. But a skilled advertising man can present previously overlooked virtues in a product in a way that will make people reach for it.

96. 계획은 앞서나가되, 그 뒤에 융통성은 남겨두십시오.
Plan ahead but maintain flexibility.

97. 우리는 항상 스스로에게 시간을 생산적으로 쓰면 회사로 보나, 개인적으로 보나 수입을 증가시킬 수 있는 기회들이 온다는 것을 상기시켜야 합니다.
We should constantly remind ourselves that the most productive use of our own time offers the greatest opportunity for increased income for us as individuals and for better earnings for our company.

98. 대행사가 성공에 이르렀을 바로 시점에, 부패로 향하는 징조들이 나타나는지 스스로 시험해봐야 합니다. 그 징조들은 자만심,타성에 젖기, 점점 관료적이 되는 것 등 입니다.
This is as good a time as any to start examining ourselves for any of those tell-tale signs of success that lead to inner rot. Those signs are complacency…coasting…bureaucracy.

99. 광고산업, 그 속에서 성장해가는 것은 좋지만 늙어가서는 안됩니다.
You can grow up in the advertising business, but you don’t have to grow old in it.

100. 종종 내가 이 분야에 어떻게 입문하게 되었는지 질문을 받습니다. 제가 한 게 아닙니다. 광고가 저에게로 온거죠.
I am often asked how I got into this business. I didn’t. The business got into me.